Masterclass Perspectief op Public Affairs

Interactieve masterclass over toegevoegde waarde van public affairs voor commissarissen

30 september 2025, 13:30-17:30 uur

Wat is public affairs?

Alle soorten organisaties hebben een min of meer bewuste positie in het krachtenveld van spelers met belangen en idealen. Hoe bewuster deze positie wordt bepaald, des te meer kans op invloed in het krachtenveld. Public affairs is de strategische functie voor organisaties om invloed te hebben in het krachtenveld van stakeholders en op politieke besluitvorming en beleid. Het omvat lobbyen, maar is breder en gaat over alles wat bedrijven en andere soorten organisaties presteren in de ‘niet-markt’-omgeving. Hoe bewaken en versterken organisaties daar hun positie en reputatie en hoe gaan ze om met issues en stakeholders? Als strategische managementfunctie zorgt public affairs voor de verbinding tussen de binnen- en buitenwereld van de organisatie.

Waarom is public affairs nodig?

Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en gebeurtenissen kunnen de bedrijfsvoering zowel positief als negatief beïnvloeden. De invloed hiervan wordt vaak onderschat, terwijl ze een grote impact kunnen hebben met directe gevolgen voor investeringen en het succes of zelfs overleven van de organisatie. Public affairs is de strategische uitkijktoren van de organisatie en helpt bij het scheppen van een handelingsperspectief voor het bestuur om te navigeren in een politieke en maatschappelijk turbulente tijd. De raad van commissarissen heeft hierbij een rol, niet door zelf te gaan lobbyen of direct invloed uit te oefenen op stakeholders en issues, maar door de buitenwereld systematisch en planmatig binnen te brengen. Commissarissen kunnen helpen bij het versterken van het ‘window-in’-perspectief. Zij kunnen zorgen voor een goede balans tussen de belangen en visie op korte termijn en op langere termijn.

Hoe voegt public affairs waarde toe?

Voor commissarissen kan connectie met public affairs waarde toevoegen bij het vervullen van hun rol. Het perspectief hierop wordt versterkt door beter inzicht in de plaats van public affairs in de organisatiestructuur en -cultuur. Het perspectief voor commissarissen wordt ook versterkt door zelf kennis op te doen over processen en resultaten van beïnvloeding van beleid en van de positie en reputatie van de organisatie in het politieke en maatschappelijke krachtenveld. Deze kennis helpt bij het ontwikkelen van een coherente strategie zodat de organisatie effectief kan reageren op politieke en maatschappelijke veranderingen. Evidence-based public affairs gaat over kennis over de inzet, het type belangen of idealen en het soort issue dat speelt. Het gaat over sterke en zwakke kanten van de verschillende routes voor aandacht en invloed en over de vraag of je als organisatie alleen moet werken of beter coalities vormt en zo ja met wie. En het gaat over ambities om te veranderen of juist de status quo in stand te houden en over de verantwoording voor invloed en de consequenties ervan.

Wie doet wat?

Voor commissarissen is het essentieel dat dit alles bijdraagt aan hun toezichthoudende rol – en deze vooral niet ondermijnt. Voor commissarissen van bedrijven is public affairs vooral relevant vanwege de invloed van het bedrijf in het krachtenveld van stakeholders en de richting waarin issues zich ontwikkelen. Zo leveren commissarissen een aandeel in de ‘boundary spanning’ van de organisatie met de buitenwereld. Public affairs is een professioneel specialisme, maar de crux van de functie dat deze niet in afzondering wordt vervuld. Commissarissen kunnen een aanjagende rol spelen om dwarsverbanden te leggen in de breedte en in de verticale lijnen in de organisatie. Voor het optimaal vervullen van public affairs is het ook van belang dat er voldoende diversiteit bestaat binnen de raad van commissarissen.

Opbouw van de masterclass

Deel 1: Public affairs neergezet. In deze masterclass gaan we in op al de bovengenoemde punten die uitkomen bij de mogelijkheden om waarde toe te voegen met public affairs. Hoe kunnen we aankijken tegen de rol van ‘boundary spanning’, welke basis is er nodig en welke condities helpen om de rol te versterken? Welke ervaringen zijn er met deze rol in relatie tot andere onderdelen van de organisatie zoals de boardroom, het middenmanagement en de aandeelhouders?

Deel 2: Toepassing op casus. We werken tijdens deze masterclass ook met een casus waarin de vragen en de kennis die nodig is voor goede antwoorden allemaal terug komen.

Deel 3: Perspectief op public affairs voor commissarissen. In het laatste deel van de masterclass gaan we in op het perspectief dat kan worden ontwikkeld op public affairs en de rol van commissarissen daarbij.

Faculty

Arco Timmermans, Public Affairs Expert, vm. universitair docent RUL, auteur.

Frank van den Heuvel , meervoudig commissaris en publicist

Datum en plaats

30 september 2025, 13:30-17:30 uur, Roemer Visscherstraat 44, 1054 EZ  Amsterdam.  Er is plaats voor maximaal 15 deelnemers.

Investering

€755

Meer informatie

Maurice Eykman, eykman@hemingway-pg.nl
+31 (0)20 226 1218


Aanmelden Masterclass Perspectief op Public Affairs

Contactgegevens

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)

Factuurgegevens

Voor deze snelcursus ontvangt u een factuur voor €755,- ex. BTW.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.