Wat is de rol en de functie van de ondernemingsraad (OR) binnen de onderneming waarop je toezicht houdt? Welke samenwerkingsrelatie kun en – wettelijk gezien – móet je opbouwen? Wat zijn daarbij valkuilen of juist kansen?
Bij conflicten is het van belang de dialoog te blijven zoeken om te zien of dat tot een oplossing leidt. Maar wat als partijen vastlopen en praten niet meer helpt? Dan vallen de spelers terug op het juridisch kader en de governance van de organisatie.
Wat is de rol van de externe accountant en hoe is de relatie tussen de externe accountant en de RvC/RvT? Hoe houdt je toezicht op interne beheersing en financiële verslaglegging? En de balans tussen controle en overbodige maatregelen?
Wat zijn de bouwstenen van goed risicomanagement? Risicobeheer kent vele facetten en kan complex zijn; soms leidt het verminderen van het ene risico bijvoorbeeld tot toename van het andere risico. En risicomanagement interfereert met onderwerpen als strategie, duurzaamheid en HR. Wat zijn de aandachtpunten die in de dialoog tussen de RvC en RvB aan de orde gesteld kunnen en moeten worden?
Er is veel aandacht voor integriteitsschendingen in de media. Daarbij gaat het om corruptie, fraude, discriminatie, intimidatie en ander ongewenst gedrag en misbruik van (de toegang tot) informatie. Hoe voorkom je integriteitsschendingen? Welke rol spelen cultuur en groepsdynamiek? En hoe herken je ‘red flags’?
Hoe staat het met het vertrouwen in organisaties en bedrijven in het algemeen? Dat meet Edelman in haar bekende jaarlijkse trustbarometer. Wat zijn de conclusies die je daaruit kunt trekken voor het reputatiemanagement van de organisatie waar jij toezicht op houdt? Hoe behoudt of herstel je het vertrouwen?
Volgens de Governance Code(s) vindt de zelfevaluatie van de raad jaarlijks plaats. Wat zijn de eisen waaraan een goede evaluatie moet voldoen? Wat is het doel en hoe bereik je dat? Wat zijn de valkuilen en kansen en hoe ga je om met ongemak?
Trends en ontwikkelingen op het gebied van privacy en data protectie. Van wet en regelgeving ter bescherming van klanten en consumenten tot de risico’s van het gebruik van sociale media.
Er zijn vele wetten en regels waaraan een organisatie moet voldoen in de duurzaamheidrapportage. Wat zijn relevante ontwikkelingen en hoe draagt duurzaamheidsstrategie bij aan de bottom line?
Een goed profiel helpt en sommige competenties vullen hiaten in het team maar het CV van de potentiële kandidaten zegt natuurlijk niet alles. Hoe weet je of hij/zij past in de raad en ook iets toevoegt?